ماشین پرنده چیست؟ ماشین پرنده واقعی از سال 2035 در ایران!
ماشین پرنده چیست؟
ماشین پرنده یا Flying car نوعی از خودرو می باشد که همانند یک هواپیمای کوچک یا هلیکوپتر به وسیله بال های ثابت و متحرکی که دارد، پرواز در آسمان را امکان پذیر می سازد. یک ماشین پرنده می تواند به صورت شخصی و یا جهت حمل و نقل عمومی و جابجایی مسافر مورد استفاده قرار گیرد.
ماشین های پرنده همواره یکی از موضوعات جذاب در داستان ها و فیلم های فانتزی و علمی تخیلی بوده اند، اما به نظر می رسد بشر به نقطه ای رسیده که امکان تحقق این رویا و تبدیل آن به واقعیت را پیدا کرده و در آینده ای نزدیک باید شاهد پرواز تاکسی های پرنده در آسمان شهرهای شلوغ و پرجمعیت باشیم. در این مقاله از وبلاگ دنیای حراج قصد داریم تا به طور کامل تمامی نکات، ویژگی ها و مزایا و معایب ماشین های پرنده را مورد بررسی قرار دهیم و شما را با این خودروهای نسل آینده آشنا سازیم، پس ما را تا انتها همراهی کنید.
خودرو پرنده از چه زمانی وارد بازار می شود؟
در سال های اخیر شرکت های زیادی در کشورهای مختلف از جمله ژاپن، امریکا و آلمان اقدام به تولید اتومبیل های پرنده و آزمون و خطا روی این ماشین های هوایی کرده اند، اما همچنان هیچ طرح مشخصی از اتومبیل های پرنده در هیچ نقطه از جهان به تولید انبوه نرسیده است.
با توجه به ادعای شرکت های سازنده، اولین مرحله از تولید انبوه خودروهای پرنده در سال 2023 آغاز می شود، اما ایجاد بستری در شهرهای بزرگ جهت حمل و نقل هوایی و استفاده از خودروهای پرنده قطعا نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت. طبق شواهد به نظر می رسد که توکیو پایتخت ژاپن یکی از اولین شهرهایی است که در حوالی سال 2030 می تواند از ساز و کار لازم جهت راه اندازی یک خط حمل و نقل هوایی به وسیله ماشین های پرنده برخوردار شود.
طراحی ماشین پرنده باید چگونه باشد؟
طراحی یک ماشین پرنده باید به گونه ای انجام شود که اتومبیل پرنده بتواند عملیات برخاستن از زمین، فرآیند پرواز و فرود را به نحوی کاملا ایمن، مطمئن و سازگار با محیط زیست چه در جاده های زمینی و چه در هوا انجام دهد. این طراحی باید به گونه ای انجام شود که خلبان یا راننده این تاکسی هوایی، به آسانی قادر به هدایت و کنترل آن بوده و کمترین میزان آلودگی صوتی را حین پرواز بر فراز شهر داشته باشد.
ماشین های پرنده چگونه از زمین بلند می شوند؟
انواع مختلفی از فناوری ها و متدهایی که روی هواپیما و هلیکوپتر جواب داده است، روی ماشین های پرنده نیز امتحان شده است. ساده ترین و ابتدایی ترین روش این بود که یک ملخ همانند هلیکوپتر به آن اضافه شود. ایده دیگر برای بلند شدن این ماشین ها از زمین، استفاده از بال ثابت مانند هواپیما بود. اما به نظر می رسد که بهترین ایده استفاده از یک بال ثابت و یک بال متحرک یا ملخ به طور همزمان برای ماشین پرنده است. این بال ها می تواند تاشو باشد و در صورت لزوم حین پرواز و توسط راننده خودرو تا شده و مجددا باز شود.
یک خودرو پرنده چگونه روی زمین فرود می آید؟
طرح های زیادی جهت فرود اتومبیل های پرنده روی زمین ارائه شده است اما به نظر می رسد بیشتر طرح ها دارای مشکلاتی باشند. تا این لحظه شرکت های سازنده خودرو پرنده به نتیجه ای صد در صد ایده آل و مطمئن جهت انتخاب بهترین شرایط برای فرود این خودروها نرسیده اند، اما به نظر می رسد که در فرود این ماشین ها نیز از فرود هواپیما الهام گرفته شود. این خودروها هنگام فرود می توانند با کاهش سرعت به آرامی به زمین نزدیک شده و با حفظ کنترل به وسیله بال های ثابت، روی زمین فرود بیایند.
آیا ایمنی خودروهای پرنده قابل قبول است؟
اگرچه از نظر آماری، پرواز در آسمان بسیار ایمن تر از رانندگی روی زمین است، اما بر خلاف هواپیماهای مسافربری، ممکن است اتومبیل های پرنده از این میزان امنیت حین پرواز برخوردار نباشند و خلبانان یا رانندگان هوایی فاقد مهارت های لازم در مواقع اضطراری باشند.
اگر در آسمان نقص یا مشکلی جدی برای ماشین پرنده به وجود بیاید، ممکن است خودرو به پایین سقوط کند و منجر به کشته شدن یا آسیب مسافران و راننده و به بار آمدن خسارات مالی سنگینی شود. علاوه بر این، شرایط آب و هوایی نامناسب مانند هوای مه آلود و ابری و یا طوفان، رعد و برق و باران و برف نیز می تواند چالش برانگیز باشد و آیرودینامیک خودروی پرنده را تحت تاثیر قرار دهد. یک مشکل عمده دیگر در ایمنی خودروهای پرنده می تواند خطر برخورد این تاکسی های هوایی در صورت افزایش تعداد آنها در ناوگان حمل و نقل شهری باشد.
به نظر می رسد جهت حفظ امنیت جان مسافرانی که از تاکسی هوایی استفاده می کنند، باید قوانین دقیقی وضع شود و از پرواز این خودروها در شرایط بد جوی و یا با سرعتی بیش از حد مجاز جلوگیری شود، ضمن اینکه مسیر هوایی معینی باید برای حرکت این ماشین ها در آسمان مشخص شود و این مسیر از طریق یک مرکز راداری، تحت پوشش و کنترل قرار گیرد.
چه کسانی می توانند راننده و خلبان این خودروهای پرنده باشند؟
یک اتومبیل پرنده نیاز به یک شخص ماهر برای کنترل آن دارد، شخصی که هم یک راننده جاده ای و هم یک خلبان هواپیما باشد. داشتن این مهارت ها به طور همزمان برای اکثر مردم غیر ممکن است، بنابراین ورود به این شغل و واجد شرایط بودن جهت رانندگی و خلبانی با خودرو پرنده نیازمند پشت سر گذاشتن آموزش هایی خاص می باشد.
به نظر می رسد در شروع راه، بهترین گزینه برای هدایت این ماشین های پرنده، خلبانان جوان و افرادی باشند که در رشته خلبانی تحصیل کرده و همزمان دارای گواهینامه رانندگی با ماشین نیز هستند، این افراد به دلیل پشت سر گذاشتن دوره های عملی و آکادمیک خلبانی، می توانند هدایت این خودروهای پرنده را بر عهده بگیرند.
قیمت ماشین پرنده چقدر خواهد بود؟
با توجه به فناوری های پیشرفته ای که در ساخت ماشین پرنده استفاده می شود، طبق برآوردی که یک شرکت امریکایی در سال 2019 داشته است، ممکن است هزینه ساخت این خودروهای پرنده به 10 میلیون دلار نیز برسد. البته نوع سوخت مصرفی و ابعاد و اندازه این خودروها نیز می تواند در قیمت نهایی آن تاثیر گذار باشد. به طور کلی چیزی که مشهود است گران بودن این خودروهای پرنده در مقایسه با خودروهای معمولی می باشد و پیش بینی می شود که شرکت های خصوصی و متمول هنگام تولید انبوه این خودروها، اقدام به خریداری و اجاره آن به رانندگان واجد شرایط نمایند.
مزایای استفاده از ماشین های پرنده چیست؟
حال که به طور کامل با ویژگی ها و شرایط استفاده از ماشین پرنده آشنا شدید، قصد داریم تا در ادامه به بررسی مزایای استفاده از این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازیم:
کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا
یکی از بزرگترین مشکلات اکثر شهرهای مدرن، ترافیک ناشی از تردد وسایل نقلیه جاده ای است. جاده هایی که مدت ها پیش ساخته شده اند به راحتی نمی توانند از پس این حجم از ماشین، کامیون و وسایل نقلیه دیگر برآیند و امروزه سبب افزایش میزان آلودگی و ترافیک در معابر شهری و برون شهری شده اند.
اکثر این وسایل نقلیه زمینی، از سوخت های فسیلی مانند بنزین استفاده می کنند و سوختن این سوخت ها سبب آلودگی هوا و انتشار گازهای سرطان زا نظیر مونوکسیدکربن، دی اکسید گوگرد و ذرات جامد ریز در هوا می شوند، که عامل اصلی بیماری های تنفسی و سرطان می باشند. از این رو استفاده از خودروهای پرنده اگر به قیمت کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا باشد، می تواند بسیار سودمند و مثمر ثمر باشد و با کاهش چشمگیر میزان ترافیک های شهری و برون شهری، موجبات کاهش آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ فراهم سازد.
صرفه جویی در زمان
اتومبیل های پرنده می توانند مسیری بسیار مستقیم تر و کوتاه تر را از نقطه A تا نقطه B در مقایسه با ماشین های زمینی طی کنند. این بدان معناست که در مقایسه با سفر روی زمین، آنها به سوخت کمتری نیاز دارند و مدت زمان سفر بسیار کوتاهتر بوده و سفر سریعتر انجام خواهد شد. صرفه جویی در زمان یکی از مهمترین مزایای استفاده از ماشین پرنده است.
رفاه بیشتر عابران پیاده و دوچرخه سواران
با ترویج استفاده از خودروهای پرنده، میزان ترافیک شهری به طرز چشمگیری کاهش یافته و کاهش ترافیک سبب می شود تا عابرین پیاده و دوچرخه سواران با امنیت و آسودگی خاطر بیشتری در معابر شهری تردد کنند. ترویج استفاده از تاکسی هوایی می تواند سبب تبدیل شدن شهرها به مکانی برای پیاده روی و یا دوچرخه سواری در هوایی پاک جهت حفظ سلامتی و تندرستی عموم مردم جامعه باشد.
عدم نیاز به زیر ساخت های زمینی
امروزه معابر شهری و جاده ای مدام در حال تغییر و گسترش جهت تامین فضای مورد نیاز برای عبور و مرور خودروهاست، یکی از مهمترین مزایای استفاده از ماشین پرنده عدم نیاز به زیر ساخت های زمینی است، در واقع به غیر از مکانی برای بلند شدن و فرود آمدن، این خودروها هیچ وابستگی به معابر زمینی جهت حمل و نقل ندارند و کل مسیر پرواز را در آسمان طی می کنند.
معایب استفاده از ماشین های پرنده چیست؟
درست است که استفاده از این خودروهای پرنده مزایای پر شماری برای بشر دارد اما در شروع راه این ماشین ها، چالش هایی نیز وجود دارد که به معرفی آنها نیز خواهیم پرداخت:
برای فواصل بسیار کوتاه مقرون به صرفه نیستند
استفاده از ماشین پرنده برای فواصل کوتاه چندان مقرون به صرفه نیست چرا که هزینه های بلند شدن و فرود آمدن آن چند برابر بیشتر از هزینه جابجایی همان مسیر به صورت زمینی می باشد. تحقیقات نشان داده که استفاده از ماشین های پرنده برای مسیرهایی که به طور میانگین بین 15 تا 25 کیلومتر طول دارند، بهترین انتخاب می باشد ولی برای مسیر های کمتر از 15 یا 10 کیلومتر چندان مقرون به صرفه نیست.
محدودیت در تعداد حمل مسافران
با توجه به این الزام که ماشین های پرنده باید سبک باشند تا بتوانند بدون استفاده از انرژی زیاد از زمین بلند شوند و حین پرواز تعادل خود را به خوبی حفظ کنند، به نظر می رسد که هر ماشین پرنده علاوه بر راننده توان حمل یک یا نهایتا دو مسافر را دارد و این محدودیت می تواند از معایب خودروهای پرنده باشد.
هزینه بالاتر
با توجه به تکنولوژی های به کار گرفته شده در ساخت این خودروهای مدرن و استفاده از راننده هایی که باید از تخصص کافی جهت هدایت این تاکسی هوایی برخوردار باشند، هزینه استفاده از آن قطعا بالاتر از تاکسی های زمینی می باشد و پیش بینی شده که مبلغ یک مسیر با ماشین پرنده می تواند حدود سه تا چهار برابر بیشتر از مبلغ همان مسیر با تاکسی زمینی باشد.
وابسته به زیرساخت های پرواز و فرود
همه ما دوست داریم اتومبیل های پرنده ای را تصور کنیم که می توانند در هر مسیری پرواز کنند و در هر نقطه ای از زمین فرود بیایند، اما این قضیه در عمل بسیار خطرناک بوده و غیر ممکن است. استفاده از ماشین های پرنده در ناوگان حمل و نقل عمومی باید مستلزم ایجاد مسیرهای هوایی مشخص و مکان هایی روی زمین جهت برخاستن و فرود آمدن این خودروها باشد، از این رو ماشین های پرنده وابستگی زیادی به زیرساخت های پرواز و فرود روی زمین دارند.
ایجاد آلودگی صوتی
از آنجایی که ماشین پرنده از بال و ملخ برای پرواز استفاده می کند، قطعا حین پرواز سر و صدایی شبیه به صدای هلیکوپتر ایجاد می کند که این سر وصدا می تواند سبب ایجاد آلودگی صوتی و نارضایتی مردم گردد. یک هلی کوپتر معمولی هنگام پرواز در حدود 100 دسی بل صدا تولید می کند، حال تصور کنید که اگر ماشین های پرنده آسمان شهر ما را پر کنند، این صدا صدها برابر می شود و این قضیه شبیه به این است که شما کنار باند یک فرودگاه زندگی کنید!
ماشین پرنده در تهران ، رویا یا واقعیت
فرض کنید شما ساکن شهر تهران هستید و قصد دارید از میدان تجریش به سمت بازار تهران در مرکز شهر حرکت کنید، اگر قصد استفاده از سواری شخصی یا تاکسی زمینی را داشته باشید درخوش بینانه ترین حالت و بدون در نظر گرفتن ترافیک، 45 دقیقه در راه هستید، این در شرایطی است که این مسیر با تاکسی پرنده چیزی حدود 10 الی 12 دقیقه به طول می انجامد و این قضیه سبب صرفه جویی در زمان شما تا 70 درصد می شود.
درست است که کرایه این تاکسی های هوایی سه تا چهار برابر بیشتر از تاکسی های زمینی خواهد بود، اما چه چیزی با ارزش تر از زمان برای شما وجود دارد؟ به نظر می رسد اگر تخمین بهره برداری از ماشین پرنده در جهان و استفاده از آن در ناوگان حمل و نقل شهری در سال 2030 درست باشد، شاید با تاخیری 3 تا 5 ساله یعنی در سال 2035 میلادی شاهد استفاده از ماشین های پرنده در ابر شهر تهران نیز باشیم.
آیا به نظر شما ماشین های پرنده می توانند جای حمل و نقل زمینی را در شهرها پر کنند؟
اگرچه شرکت هایی همانند اوبر اولین پرواز تجاری با اتومبیل های پرنده را طی چند سال آینده برنامه ریزی کرده اند اما هنوز هم علامت سوال های زیادی در مورد این فناوری وجود دارد. اینکه آیا واقعا استفاده از ماشین پرنده برای بشر مفید خواهد بود و یا فقط جنبه نمایشی دارد و قابل استفاده برای افراد متمول و ثروتمند خواهد بود، مساله ای است که گذر زمان آن را ثابت می کند؟
واقعیت این است که با بررسی تمام جوانب فوق، به نظر می رسد که ماشین های پرنده فقط قسمت کوچکی از حمل و نقل پایدار آینده را تشکیل می دهند و در کنار خطوط مترو، BRT و تاکسی های شهری، می توانند کمک بزرگی به کاهش ترافیک شهری و میزان آلودگی هوا نمایند اما به هیچ وجه نمی توانند جانشینی دائمی و همیشگی برای ناوگان حمل و نقل زمینی باشند.
شما درباره ماشین های پرنده، تاکسی های هوایی و نسل آینده خودروها چگونه فکر می کنید؟
منابع:
دیدگاهتان را بنویسید